مقالات

نحوه استفاده از پانسمان

نحوه استفاده از پانسمان

آموزش نحوه استفاده از پانسمان این امکان را می‌ دهد تا بتوان یکی از اساسی‌ ترین و مهم‌ ترین روش‌ های کمک‌ های اولیه را یاد گرفت. چه زخم‌ های عمیق و چه زخم‌ های کوچک نیاز به پانسمان دارند. زخم‌ های کوچک و جزئی را می‌ توان با پانسمان در منزل درمان کرد. با این حال هنگامی که زخم‌ ها عمیق شوند باید ابتدا باید زخم را محکم نگه داشت و در سریع‌ ترین زمان، فرد آسیب دیده را به مراکز درمانی رساند.

نحوه استفاده از پانسمان و روش درمانی که هنگام مواجهه با زخم جزئی و عمیق به کار می‌ گیرید تاثیر مستقیم بر روی التیام آن ها دارد. پانسمان‌ ها اگر به درستی بر روی زخم قرار گیرند، فرآیند بهبود را سرعت می‌ بخشند. در طرف مقابل اگر پانسمان نامناسب و درمان‌ های غیرمعمول به کار گرفته شوند، علاوه بر اینکه سرعت التیام زخم را کاهش می‌ دهند در پاره‌ ای از اوقات موجبات عفونی شدن موضع زخم نیز می‌ شود. به همین علت ما در مجموعه طب با ما تلاش کرده‌ ایم در این مطلب نحوه استفاده از پانسمان را برای شما توضیح دهیم.

پانسمان زخم باز

پانسمان زخم باز

برای آموزش نحوه استفاده از پانسمان ابتدا باید نوع زخم را در نظر گرفت. قبل از اینکه پانسمان زخم را آموزش دهیم باید بدانید که زخم‌ های باز نسبت به زخم‌ های جزئی تفاوت دارند. به همین علت لازم است که آن ها را از هم تشخیص دهید. زخم باز به زخمی گفته می‌ شود که در آن بافت خارجی و داخلی بدن کاملا شکافته شده و باز است. این نوع زخم ممکن است در اثر سوراخ شدگی، پارگی و بریدگی پدید آید. برای پانسمان کردن زخم باز ابتدا لازم است که موضع مورد نظر را با استفاده از یک محلول ملایم مورد شستشو قرار دهید. توصیه ما به شما این است که از سرم نمکی برای این امر استفاده کنید. با توجه به اینکه محلول سرم نمکی می‌ تواند تعادل در PH را ایجاد کند، برای پانسمان کردن زخم باز گزینه ای مناسب‌ تر است.

بهترین پانسمانی که برای زخم باز مورد استفاده قرار می‌ گیرد پانسمانی است که بتواند محیط اطراف و موضع زخم را مرطوب نگه دارد. اگر زخم باز در حالت وخیم باشد، می‌ تواند بافت داخلی پوست را بشکافد.

نکات مهم برای خرید پانسمان

 

نکات مهم برای خرید پانسمان

قبل از اینکه برای خرید پانسمان زخم اقدام کنید، باید چند نکته کلیدی را در نظر بگیرید. به عنوان مثال مکان زخم یکی از مهم‌ ترین مواردی است که قبل از خرید پانسمان باید آن را مشخص کرد و در نظر گرفت. علاوه بر این شدت زخم و آسیب وارد شده بر آن نیز در خرید پانسمان باید مد نظر قرار گیرد. عمق زخم و دلیل ایجاد آن سایر مواردی هستند که در خرید پانسمان اهمیت دارند.

برای درمان انواع زخم‌ ها، آنتی بیوتیک‌ های موضعی در حالت‌ های اسپری، روغن، کرم و پماد در بازار عرضه می‌ شوند، می‌ توانند مناسب باشند. این آنتی بیوتیک‌ ها برای خراشیدگی زخم‌ های کوچک و ساییدگی موثر عمل می‌ کنند. علاوه بر این استفاده از پماد و یا سایر حالت‌ های آنتی بیوتیک، موجب مرطوب نگه داشتن محل زخم شده و امر بازسازی سلول‌ ها را سرعت می‌ دهد.

 

نحوه استفاده از پانسمان برای زخم‌ های عمیق و بزرگ

نحوه استفاده از پانسمان برای زخم‌ های بزرگ و عمیق متفاوت است. این نوع زخم‌ ها درمان پیچیده‌ تری دارند. با توجه به نوع زخم با استفاده از آنتی بیوتیک‌ ها نمی‌ توان روند درمان آن ها را طی کرد. به عنوان مثال گاهی اوقات پارگی ایجاد شده به حدی است که باید ابتدا آن را بخیه کرد. با توجه به اینکه زخم‌ های عمیق مایعات زیادی از خود ترشح می‌ کنند، لازم است که در خرید پانسمان گزینه‌ ای را در نظر بگیرید که بتواند در جذب مایعات عملکردی مناسب داشته باشد.نحوه استفاده از پانسمان زخم با بانداژ

نحوه استفاده از پانسمان زخم با بانداژ

گاهی اوقات برای پانسمان زخم از بانداژ استفاده می‌ شود. قبل از هر کاری لازم است که دست‌ های خود را به خوبی شستشو دهید. این نکته ضروری است. اکنون باید پد پانسمان را باز کنید.

در گام بعدی باید پانسمان را بر روی زخم به صورت مستقیم قرار داد. اطمینان حاصل کنید که پانسمان به خوبی سطح زخم را پوشش داده است.

حال می‌ توان دو طرف بانداژ را گره زد.

دقت کنید بانداژ به خوبی در جای خود قرار گرفته است.

حال به مدت ۵ ثانیه محیط اطراف آن را فشار دهید.

پس از این مدت باید رنگ بانداژ تغییر کرده و سپس به حالت اولیه باز گردد. اگر به حالت اول بازنگشت یعنی پانسمان محکم بوده و نیاز است آن را شل کنید.

بهترین پانسمان برای زخم‌ های باز و بزرگ

بهترین پانسمان برای زخم‌ های باز و بزرگ

همانگونه که عنوان کردیم برای خرید پانسمان باید نوع زخم را در نظر بگیرید. امروزه انواع پانسمان‌ ها را می‌ توان برای زخم‌ های بزرگ و باز خریداری کرد. به عنوان مثال با خرید پانسمان آلژینات می‌ توان زخم‌ های عمیق که مایعات زیادی از خود ترشح می‌ کنند را به خوبی مورد پوشش قرار داد. انواع پانسمان آلژینات برای زخم‌ های باز مانند زخم شدید فشاری و زخم دیابت گزینه‌ ای مناسب هستند. علاوه بر این پانسمان هیدروژل نیز از جمله گزینه‌ هایی است که برای خراش‌ های شدید و سوختگی‌ های جزئی می‌ تواند مورد استفاده قرار گیرد.

نحوه پانسمان زخم در منزل

نحوه پانسمان زخم در منزل

آموزش نحوه پانسمان زخم در منزل برای مواجهه با بریدگی، خراشیدگی و زخم‌ های جزئی می‌ تواند بسیار موثر باشد.

قبل از هر کاری ابتدا باید دست های خود را با آب و صابون به خوبی شستشو دهید. پوشیدن دستکش نیز کمک می‌ کند تا بتوانید فرآیند پانسمان زخم را ایمن‌ تر طی کنید

در گام بعدی محل زخم را با استفاده از پدهای گاز پاک کرده و سپس برای خشک کردن آن از چند گاز استریل کمک بگیرید.

محلول‌ های شستشو دهنده نیز برای پانسمان زخم می‌ توانند موثر باشند. به هیچ عنوان برای شستشوی محل زخم از الکل استفاده نکنید. الکل برای زخم‌ های باز می‌ تواند بسیار سوزش ایجاد کند.

پس از شستشوی محل زخم با استفاده از محلول‌ های شستشو دهنده لازم است مجددا از گاز استریل کمک گرفته و محل زخم را خشک کنید.

اکنون از انواع پانسمان، بانداژ یا گاز برای بستن زخم می‌ توان استفاده نمود. فراموش نکنید که پانسمان نباید شل یا سفت باشد.

سخن پایانی

آموزش نحوه استفاده از پانسمان در منزل و هنگام مواجهه با زخم‌ های جزئی و عمیق کمک می‌ کند تا در شرایط خاص بتوانید از دستورالعمل‌ های کاربردی کمک بگیرید. انواع پانسمان آلژینات و پانسمان‌ های آماده آنتی باکتریال، عسل و ضد اسکار در فرودگاه اینترنتی طب با ما عرضه می‌ شوند. برای خرید هر کدام از پانسمان‌ ها می‌ توانید از خدمات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی طب با ما بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *